Vervallen Bushaltes - DataFriesland
Als onderdeel van een uitgebreid rapport over vervoersarmoede maakte ik diverse analyses en kaarten, waaronder deze. Op basis van de nieuwe dienstregeling (gele lijnen) en bestaande bushaltes maakte ik een visualisatie van vervallen bushaltes door te kijken naar welke bestaande bushaltes niet meer aan een nieuwe buslijn liggen. Het rapport is gemaakt door DataFryslan in opdracht van de Provincie Friesland.
Noot: deze kaart maakt onderdeel uit van een serie en kan inhoudelijk alleen als onderdeel van die serie bekeken worden.
Waarom deze kaarten?
Als onderdeel van een uitgebreid rapport over vervoersarmoede maakte ik diverse analyses en kaarten, waaronder deze. Op basis van de nieuwe dienstregeling (gele lijnen) en bestaande bushaltes maakte ik een visualisatie van vervallen bushaltes. Het doel van deze specifieke kaart is te laten zien wat de (regionale) impact is van het verlagen van het aantal vaste buslijnen en het veranderen van bestaande routes.
Hoe heb ik dit aangepakt?
Ik heb gekeken naar de bushaltes in de oude situatie. Vervolgens heb ik gekeken naar de nieuwe buslijnen. Die twee heb ik gecombineerd waarbij ik (en dat is een aanname) heb bepaald dat als een bestaande halte meer dan 100 meter vanaf de nieuwe buslijn ligt er sprake is van een ‘ vervallen halte’. Dit alles heb ik gedaan met behulp van QGIS.
Wat was het eindresultaat?
Het eindresultaat is de kaart die je hierboven ziet. Deze kaart maakt onderdeel uit van een uitgebreid rapport over vervoersarmoede in de provincie Friesland. Dit rapport is gemaakt door DataFryslân in opdracht van de provincie Friesland.
